BAHASA MELANAU

5 OKTOBER 2012

Hari ni nak tambah sikit perkataan-perkataan yang tak bagus yang mungkin anda pernah dengar tapi tak tahu maksudnya. Ini contoh2 perkataan yang mungkin orang akan gunakan untuk mengejek anda.

1. Alung kan ayang. ( Punggung awak besar)

2. Ayang Alung. (Punggung Besar)

3. Lubang alung kan. (Lubang Burit kau/awak)

4. Tukai kan. (Dia sumpah 'barang' kita -bagi yang perempuan)


3 OKTOBER 2012

Hari saya akan ajar serba sedikit perkataan-perkataan yang tak bagus yang mungkin orang gunakan untuk mengejek-ngejek anda. Apa yang saya ajar jangan digunakan untuk mengejek orang pula.

1. Paloi (bodoh)

2. Babui (babi)

3. Lalek (Gila)

4. Selaka (Celaka)

5. Kuyat (Monyet)


20 SEPTEMBER 2012

1. Bisa Agam (Sakit Tangan)

2. Bisa Ulau (Sakit Kepala)

3. Merlau Ulau (Pening Kepala)

4. Bisa Betis (Sakit Kaki)

5. Bisa Berangau ( Sakit Jari)

6. Bisa Lepa'k (Sakit Lutut)

7. Bisa Buta'h (Sakit Belakang)

8. Bisa Matah (Sakit Mata)

9. Bisa Nyipan (Sakit Gigi)

10. Bisa Ba'k (Sakit Mulut)

11. Bisa Tekang (Sakit Leher)

12. Bisa Usu'k (Sakit Dada)

13. Bisa Lingah (Sakit Telinga)





21 MAC 2012

Hari ini kita akan belajar beberapa perkataan.

1.  Jangai  (Nakal)

2. Sigah  ( Bising)

3. Padam (gelap)

4. Lau (siang)

5. Abai (petang)

6. Tumau (pagi)

7. Dang lau (Tengahari)


26 MEI 2011

Radan Kau Mariani. Umur  30 taun. Kau kedap tang Tanjung Manis dengah anak kau. Sawah kau kerjah tang Kuching. Anak kau dah sekulah Tadika. Kau suka kedap ilai. Tapi idunlah, dud mak akan dipindahkan agik...kah dipindah segak-segak mai hallah...nak mejuk mak.

(Nama saya Mariani. Umur 30 tahun. Saya tingga di Tanjung Manis bersama anak saya.  Suami saya bekerja di Kuching.  Anak saya sudah bersekolah di Tadika. Saya suka tinggal di Sini. Tapi itulah, takut akan dipindahkan lagi.....kalau dipindah dekat-dekat tak apa.....jangan jauh je.)

13 APRIL 2011

Hari ini kita akan belajar beberapa nama ikan dalam bahasa Melanau.

1. Ikan Pai (Ikan Pari)

2. Ikan Paom (Ikan Buntal)

3. Ikan Puyau (Ikan Puyu)

4. Ikan Bom (Ikan Tuna)

5. Buyau (Ketam)

6. Payak (Udang)

7. Belakas (Belangkas)



23 Mac 2011

1. Kau tang Tanjung Manis (Saya di Tanjung Manis)

2. Ilai idak payak. (Di sini banyak udang)

3. Ilai idak ikan. (Di sini banyak ikan)

4. Kau suka kejah ilai. (Saya suka kerja kat sini)

5. Anak kau pun dah sekulah ilai. (Anak saya pun dah sekolah kat sini).



29 DISEMBER 2010

1. Lau itau lau Khamis (Hari ini hari Khamis)

2. Lau sung lau Jemat. (Esok hari Jemat)

3. Lau sung cuti umum. (Esok cuti umum)

4. Pejab pun cuti umum (Lusa pun cuti umum)

5. Lau sung keban raun. (Esok boleh jalan-jalan)

27 DISEMBER 2010

1. Lau itau lau Senin. (Hari ini hari Isnin).

2. Jeminggu gik anak umek bak sekolah. (Seminggu lagi budak-budak nak sekolah).

3. Kau mai ngah taau bak daftar anak kau tang an. (Saya belum tahu nak daftar anak saya kat mana).

4. Surat pindah pun mai gak labik-labik. (Surat pindah pun tak juga sampai-sampai).

5. Kah mai keban pindah, ubaklah mai keban. Mai lah kau matik.( Kalau tak dapat pindah, cakaplah tak dapat. Taklah saya tertunggu-tunggu.)

14 DISEMBER 2010

1. Bulan tau dah bulan duahbelas. (Ini dah Bulan Disember).

2. Kau matik mak surat bak pindah Tanjung Manis.  (Saya tertunggu-tunggu je surat pindah ke Tanjung Manis)

3. Tapi surat mai labik-labik. (Tapi surat tak sampai-sampai).

4. Dahlah mai melai agik anak nak sekulah. (Dahlah tak lama lagi anak nak sekolah).

5. Mudah-mudahan surat labik minggu tau. (Mudah-mudahkan surat sampai minggu ni).


29 OKTOBER 2010

1. Lau itau lau Jemat. (Hari ini hari Jumaat)

2. Lau sung lau sabtu. (Esok hari Sabtu).

3. Keban tudui melai jumek. (Boleh tidur lama sikit)

4. Abai itau kebanlah rilex jumek. (Petang ini bolehlah rehat sikit).

5. Tapi lau itau nang gagau. Minggu jakin dah miting.  (Tapi hari ini memang sibuk. Minggu depan dah mesyuarat).



26 OKTOBER 2010

Hari ini kita belajar menyebut perabot/pekakas di rumah dalam bahasa Melanau

1. Puyan (Dapur)

2. Lemari (Almari)

3. Mija (Meja)

4. Kerusi (Kerusi)

5. Jalik (Tikar)

6. Bilit (Bilik)

7. Kayau (Kayu)

8. Asuk (Papan)

9. Tagak (Tangga)

10. Nyeralau (Koridor)

11. Lebuk Ayang (Ruang Tamu)

12. Bera'an (Tandas)

13. Bilit Temuk (Bilik Mandi)

15 OKTOBER 2010

Hari ini kita belajar menyebut bahagian-bahagian badan dalam Bahasa Melanau

1. Ulau (Kepala)

2. Buk (Rambut)

3. Bela'ng (dahi)

4. matah (Mata)

5. Pipai (Pipi)

6. Bak (Mulut)

7. Buju'l (Bibir)

8. Nyipan (Gigi)]

9. Geraam (Dagu)

10. Agam (Tangan)

11. Berangau (jari)

12. Silau (Kuku)

13. Betis (kai)

14. Lingah (Telinga)

15. Nereban (bahu)


5 OKTOBER 2010

1. Idak Kejah bak an.  (Banyak kerja nak buat)

2. Masam- masam mak saan serita lau dun.  (macam-macam saja cerita mereka tu).

3. Lau itau kau melai ikan pai. ( Hari ini saya beli ikan pari).


6 SEPTEMBER 2010

Jom belajar menghitung dalam Bahasa Melanau.

1. Satu (Satu)

2. Duah (Dua)

3. Telau (Tiga)

4. Pat (Empat)

5. Limah (Lima)

6. Nam (Enam)

7. Tujuk (Tujuh)

8. Ayan (Lapan)

9. Ulan (Sembilan)

10. Pua'n (Sepuluh)


13 OGOS 2010

1. Amau (atas)

2. Ibak (bawah)

3. Inan (sana)

4. Ilai (sini)

5. Tang an (Dimana)

6. Lian an (Bila)

7. Buyak Inau (Kenapa)

8. Yai (Siapa)

9. Inau (Apa)

10. Amau Inan (Atas Sana)

11. Amau Ilai (Atas Sini)

12. Ibak Inan (Bawah Sana)

13. Ibak Ilai (Atas Sini)


4 OGOS 2010

1. Matah kau bisa. (Mata saya sakit).

2. Tekang kau pun bisa. (Leher saya pun sakit)

3. Matah kau terinuk. (Mata saya mengantuk)

4. Idak kerjah lau itau. (Banyak kerja hari ini)

5. Minggu jakin dah puasa. (Minggu depan dah puasa)

6. Mulik tau pisam sup siau mak lah. (Balik ni masak sup ayam sajalah)

7. Bak mulik asang kau. (Rasa nak balik saja)


30 JULAI 2010

JOM BELAJAR BAHASA MELANAU

1. Lau itau lau Jemat ( Hari ini hari Jumaat)

2. Lau sung lau Sabtu (Hari esok hari Sabtu)

3. Lau sung kebanlah pakat her. ( Hari esok bolehlah bangun akhir).

4. Lau sung bak migik anak raon. (Esok nak bawa anak jalan-jalan)

5. Abai aluk kau bak pisam kari siau. (Petang nanti saya nak masak kari ayam)

6. In kau sibal pasar. (Tadi saya pergi pasar)

7. Kau melai telau ong tedung. (Saya beli tiga helai tudung)

8. Lau itau cuaca daau. (Hari ini cuaca bagus)

9. Lau itau mai ujan. (Hari ini tak hujan)

10. Mai melai gik bak puasa. (Tak lama lagi nak puasa)

19 JULAI 2010

HARI INI KITA AKAN SAMBUNG PEMBELAJARAN KITA DALAM BAHASA MELANAU.


1. Kau rasa kelalah bak kejah.

(Saya rasa malas nak kerja)

2. Lau itau ujan deras.

(Hari ini hujan lebat)

3. Malam itau serita Arjuna

(Malam ini cerita Arjuna)

4. Nak suka mengupat.

(Jangan suka mengumpat)

5. Kau suka ngah kawan.

(Saya suka awak)

6. Luk kan pegeng ngah kau?

(Awak nak berkawan dengan saya)

7. Mai sabar rasa bak matik abai.

(Tak sabar rasa nak tunggu petang)



8 JULAI 2010

1. Lelah (Penat)
Lelah asang kau. (Saya rasa penat)

2. Gureng (Goreng)
Tulong gureng kasang dun. (Tolong goreng kacang itu).

3. Pisel (Pencil)
Suak pisel kawan. (Pinjam pencil awak)


6 JULAI 2010

Hari ini kita belajar beberapa perkataan dan cara penggunaannya dalam membina ayat.

1. Kedau (tempat)
An kedau kawan kedap. (Mana tempat awak tinggal).
An kedau kak kawan. (Mana tempat awak letak)

2. Kedap (Tinggal)
Kau kedap tang Belawai. (Saya tinggal di Belawai)
Kan kedap tang an. ( Awak tinggal kat mana.)

3. Sibal (Jalan)
Jum sibal. (Jom jalan)
Kau bak sibak ruh kedai. (Saya nak jalan ke kedai)

TARIKH: 2 JULAI 2010
Mari Belajar Bahasa Melanau

Hari ini kita akan belajar beberapa perkataan dan contoh pengunaan ayat dalam bahasa Melanau.

1. Daau Gaya (Cantik)
- Daau gaya bajau kawan (cantik baju awak)

2. Sawah (Isteri/Suami)
-Itau sawah kau (Ini isteri/suami saya)

3. Keman (makan)
- Kau keman asik (Saya makan nasi)

4. Kau (Saya)
- Kau bak keman. (Saya nak makan)

5. Jawak (Comel)
- Jawak gaya jawai kawan. (Comel muka awak).

6. Kawan (Awak)
- Kawan bak kaan. (Awak nak ke mana)


TARIKH: 1 JULAI 2010


HARI INI KITA AKAN BELAJAR PERKATAAN-PERKATAAN YANG SERING DIGUNAKAN DALAM HIDUPAN SEHARIAN.

Lebuk (rumah)

Sibal (Jalan)

Tumau Sung (Esok Pagi)

Matahlau (matahari)

Anum (air)

Tang Anum (minum air)

Keman (makan)

Tudui (tidur)

Samah (sama)

Kuduk (duduk)

Bob (Buku)

Pisel (Pencil)

Kasang (Kacang)

Buyau (Ketam)

Bajau (Baju)

Ayam (Tenggiling)

Siau (Ayam)

Samah (Sama)

Pidan (Bila)

Duan (Bantal)

Tula (Tuala)